Lavkarbo: Gratinert squash med tacofyll


Nå er squah i sesong, så det er bare å lage alle squash-rettene du kan. Jeg har laget gratinert squah med tacofyll. Dessverre er det vanskelig å ta fine bilder av gratinert squash, men den smaker så godt at jeg legger ut oppskrift likevel.

IMG_4670

Du trenger:

Dette gjør du:

Varm stekovnen til 250 grader. Vask squashene og kutt de på langs. Bruk en skje til å scoope ut innmaten i squahen og legg det til side. Legg de hule squash-båtene på et brett med bakepapir eller i en ildfast form. Pensle med olivenolje og dryss på med himalayasalt. Stek squashen i 6-7 minutter. Stek kjøttdeigen i olje eller smør og tilsett tacokrydder, gelatin, gurkemeie og innmaten fra squashen. Når alt er mørt blander du inn tacosausen. Dette fylles i squash-båtene og toppes med ost. Gratiner øvert i ovnen under grillen.

Servér med salat. Jeg lagde en grønn salat av nykål og agurk med en dressing av rømme, lime, avocado, himalayasalt og koriander som jeg moste i stavmixer. Denne er også god med chili og hvitløk hvis du vil ha det litt sterkere. Tomat, paprika og mais er også godt til salaten.

Helsefreaken:

Denne oppskriften er lavkarbo, glutenfri, nøttefri, soyafri, alkoholfri og koffeinfri. Du kan lage melkefri versjon ved å kutte ut osten og vegansk versjon ved å bytte ut kjøtt med bønner, spinat eller sopp (jeg anbefaler sopp og spinat for ekstra vitamin D og jern).
Squash er rik på vitamin A, folat, kalsium, kalium, magnesium og vitamin C. Kjøttdeig er rik på proteiner. Ost er rik på proteiner, kalsium, kalium, magnesium og jod. Olivenolje er rik på omega 9, himalayasalt er rik på mineraler og sporstoffer, gurkemeie demper og forebygger betennelser samt styrker fordøyelsen, gelatin er rik på collagen som forebygger rynker og styrker fordøyelsen, tomater er rike på fiber, vitamin A og antioksidanter, spesielt en type som forebygger kreft! Paprika er rik på vitamin C, chili er bra for forbrenningen, løk forebygger diabetes type 2, hjerte og karsykdommer, senker blodtrykket og virker bakteriedempende. Oregano hjelper mot magesmerter, hoste, forkjølelse. Timian er rik på mangan, kalium og vitamin-K og beskytter kroppen mot bakterier. Pepper hjelper fordøyelsessystemet.

Fattigmann:

Dette er fattigmannsmat nummer én akkurat nå, fordi squash er i seson og sesongmat er billig i tilegg til å smake godt og være på sitt sunneste. Kanskje du til og med kjenner noen som dyrker squash i hagen sin og vil dele med deg? De er visst ganske lette å få til! Men, hvis du leser dette når det ikke er sesong, fortvil ikke. Du kan bruke andre grønnsaker også, som gresskar, paprika, aubergin eller bifftomat.
Bruk first price kjøttdeig og ost eller lag vegetar som foreslått over her. En pakke first price sopp koster ikke mer enn 8 kroner! Kjøp taco dinner-kit av billigste type, der får du både tacokrydder og tacosaus. Gurkemeie finner du billig i innvandrerbutikk, eller på linken øverst. Bruk den olja du har i hus, rapsolje og smør fungerer like fin som olivenolje her. Gelatin kan sløyfes, men det koster bare 10 kroner for en pose.

Restekjærlighet: 

Kjedelig tips, men disse kan varmen opp og spises neste dag.

Mer taco? Sjekk ut mine 7 tips til en sunnere fredagstaco! Mer lavkarbo? Sjekk ut mine 5 lavkarbo frokost-tips!

Ps. Er du på facebook? Lik siden min der, da!