Slik lager du vegansk waldorfsalat


I innlegget med oppskrift på lavkarbo waldorfsalat lovde jeg dere oppskrift på vegansk waldorf. Denne salaten passer tilveganere, folk som sverger til rawfood og til dere som er allergiske mot egg og melk. Det finnes utallige erstatningsprodukter på markedet, men min oppskrift er helt uten erstatningsprodukter. Jeg hadde lyst til å lage en vegansk waldorf fordi min sønn ikke tåler melk og jeg syns ikke majones er så godt alene. Jeg prøvde utallige variasjoner. Med avocado, med kokosmelk og med soyamajones. Men, det ble ikke godt! Så bestemte jeg meg for å lage en letere versjon med en enkel vinagrette og det ble utrolig godt! Frukten og grønnsakene kommer virkelig til sin rett og salaten blir et friskt tilbehør til tung julemat. Ps. Min sønn liker ikke salater uansett, så jeg hadde ikke trengt å styre så mye for å finne en salat han tåler, men når jeg først kom fram til en god oppskrift var det i allefall godt for noe!

vegansk waldorfsalat

vegansk waldorfsalat

Du trenger:

Dette gjør du:

Kutt sellerien i tynne skiver, men ta vare på noen av bladene til dekorasjon. Kutt eplene i små terninger, vårløken i biter og druene i to på langs. Grovhakk valnøttene, men ta vare på noen hele til dekorasjon. Bland frukt, nøtter og grønnsaker. Dressingen lager du ved å blande sennep, olivenolje, sitron, salt og sirup. Jeg bruker et glass med lokk og rister godt. Hell dressingen over salaten rett før servering og bland godt. Dekorer salaten med selleriblader, hele valnøter og halve druer på toppen. Tips: Det smaker ekstra godt med valnøttolje i denne dressingen! Denne salaten smaker kjempegodt, og passer som tilbehør til alt fra kalkun og ribbe til julepølser og pulled pork. Den passer også som et tilskudd på koltbord, julefrokost, julelunch og julebrunch. Det er også koselig å ha noe vegansk å servere!

vegansk waldorfsalat

Helt uten erstatningsprodukter

Helsefreaken:

Denne oppskriften er raw, vegansk, glutenfri, soyafri, uten gjær, koffeinfri, alkoholfri, uten raffinert sukker og halal. Allergener: Druer, selleri, nøtter, eple og løk. Du kan sløyfe ingredienser du ikke tåler, nøtter kan bytter ut med solsikkefrø. Lavkarbo versjon finner du HER!

Selleri er rik på kalsium, kalium, magnesium, jod og vitamin A, i tillegg hjelper selleri kroppens produksjon av magesyre som er viktig når man skal fordøye tung julemat. Eple er en god kilde til fiber og vitamin C, valnøtter er rik på sunne fettsyrer, vitamin B, proteiner og mineraler. Du får i deg mineraler og klorofyll fra vårløken. Druer er rike på antioksidanter. Olivenolje er rik på sunne fettsyrer, blandt annet omega 9. Sitron er rik på vitamin C og er basedannende for kroppen, noe som er viktig når vi spiser mye kjøt som er syredannende. Himalayasalt inneholder mineraler og sporstoffer. Sennep kan balansere kolesterolbalansen og kan bekjempe bakterier i tarmen. Sennep inneholder omega 3, magnesium og sink. Tips: Har du lyst til å booste denne oppskriften enda mer kan du tilsette hempfrø i salaten og tilsette linfrøolje, hempfrøolje eller MCT-olje og eplecidereddik i dressingen!

vegansk waldorfsalat

Fattigmann:

Du finner alle grønnsakene og frukten billig på innvandrerbutikken. Dersom du ikke har tilgang til dette, bruk first price epler og se etter tilbud på de andre råvarene, det kommer ofte tilbud rundt jul. Bruk hele valnøtter med skall, det tar lit lengre tid å knekke de, men man sparer mye penger. Bruk bordsalt i stedet for himalayasalt, honning i stedet for fibersirup og eddik i stedet for sitron. Du kan bruke den eddiken og oljen du har i hud, her fngerer alle hvite eddiker som riseddik, hvit balsamico, hvitvinseddik og neutral eddik. Oljer som raps, solsikke og soya fungerer også her. Bruk den sennepen du har i hus, om det så er pølsesennep.

Mer juletilbehør? Sjekk ut hjemmelaget surkål uten sukker! Mer juleoppskrifter? Sjekk ut lavkarbo brente mandler, lavkarbo kransekakestenger, lavkarbo fudge med havsaltvegansk bounty, sukkerfri gløgg og sukkerfrie havreflarn! Flere juleinlegg? Sjekk ut 5 spiselige julegaver du kan lage selv, slik sparer du penger i førjulstiden, slik tar du sunne valg i førjulstiden, julegavetips til mamma, kjæresten og venninner!

Ps. Følg meg på instagram for matbilder og hverdagsøyeblikk, jeg heter @_Greta_G der <3