Slik lager du sunne, sprø havreflarn


Havreflarn hører julen til og man kan ikke lage havreflarn uten havre. Havre er det endeste av de fire korntypene som er naturlig glutenfri, men om du har cølliaki eller glutenintolleranse bør du kjøpe glutenfrie havregryn som ikke er forurenset i produksjon. Havre er ikke lavkarbo, men min oppskrift er uten sukker, laktose og gluten. Mine havreflarn inneholder 2-3 gram karbohydrat pr. Stykk (avhengig av hvor store du lager de) og det er helt innanfor på moderat lavkarbo, for meg i jula! Oppskrift under bildet, inneholder adlinks.

Sunne sprø havreflarn

Sunne sprø havreflarn

Du trenger:

Dette gjør du:

Sett ovnen på 200 grader og kle et brett med bakepapir. Smelt smøret og ha i havregrynet. Rør godt. Pisk eggedosis av egg og sukrin. I motsetning til vanlig eggedosis er det viktig at du pisker egget luftig før du tilsetter sukrin her. Tilsett sukrin litt og litt mens du pisker. Bruk en slikkepott til å vende inn bakepulveret og deretter havreblandingen. Bruk en teskje til å forme små topper av deig på brettet med bakepapir. Husk god avstand mellom kakene, deigen flyter ut når den stekes! Bergen 10 kaker pr. Brett. Stek havreflarnene midt i ovnen i 6-8 minutter, til de har fått en gylden farge og er lit brune i kantene. Følg godt med så ikke kakee svir seg, steketiden kan variere fra ovn til ovn. Avkjøl kakene på rist. Tips: Lag doble havreflarn med sukkerfri mørk sjokolade i midten!

Sunne sprø havreflarn

Sunne havreflarn helt uten gluten, sukker og laktose

Helsefreaken:

Denne oppskriften er vegetar, glutenfri, laktosefri, sukkerfri, nøttefri, soyafri, halal, alkoholfri, koffeinfri og uten gjær. Allergener: Kasein (melkeprotein), egg og havre. Du kan lage en kaseinfri versjon ved å bruke melkefritt smør. Oppskriften er ikke lavkarbo, men som sagt inneholder hver kake rundt 3 gram karbohydrat som er innanfor på moderat lavkarbo.

Smør er rikt på vitamin A, kalium, kalsium, magnesium og jod, samt masse sunne fettsyrer. Egg er rikt på protein, lecitin som er bra for hjernen og inneholder alle de vitaminene kroppen trenger untatt vitamin C. Havregryn er rikt på protein, fiber, folat, kalsium, kalium, magnesium og fosfor og inneholder også noe jern og sink.

Sunne sprø havreflarn

Sprø glutenfrie havreflarn

Fattigmann:

Her kan du bruke vanlige havregryn med mindre du har cølliaki. Du kan bruke u-økologisk egg. Sukrin er den eneste ingrediensen som er dyr her, men du kan også lage disse med sukker, men da blir de ikke like sunne.

Mer julesnop? Sjekk ut bounty med kun 4 ingredienser og kransekakestenger med kun 3 ingredienser! Mer jul? Sjekk ut 5 spiselige julegaver du kan lage selv, julegavetips til mamma og julegavetips til venninner!

PS. Kjæreste lesere! Jeg hadde satt utrolig stor pris på om dere nominerte min nettside til vixen bloggawards 2016. Det tar under 5 minutter å gjøre det, du trenger bare skive navn på blogg (Greta-G), URL (www.greta-g.no), katergori (årets matblogg), samt ditt navn og mailadresse. Skjema finner du HER!

One thought on “Slik lager du sunne, sprø havreflarn

Comments are closed.