Slik lager du sunne fries av kålrot


Kålrot er i sesong nå og sesongmat er billigere, smaker bedre og inneholder mer næring. Vinn vinn vinn. Selv om min verste potet-skrekk er kurert er det bra å ha noen alternativer. Denne oppskriften passer fint som tilbehør til kjøtt, fisk, kylling, eller vegetarmat.

Slik lager du sunne fries av kålrot

Du trenger:

  • 1/2-1 kålrot (avhengig av størrelse, hvor mange som skal spise og hvor sulten du/dere er)
  • Olivenolje / kokosolje / smør
  • Himalayasalt
  • Gurkemeie
  • Evt ditt favorittkrydder

Dette gjør du:

Sett stekovnen på 200 grader. Skrell kålroten og kutt den i små avlange biter som pommes frittes. Legg kålrot-friesene i en ildfast form og tilsett olje eller smør, ca 1-2 spiseskjeer, avhengig av hvor mye pastinakk du har. Tilsett salt og krydder, ca 1 teskje av hver. Nå må du gi friesene en liten masasje med olje og krydder før du slenger den i ovnen og lar den bake i 20-30 minutter. Jeg kjøpte min ildfaste form på IKEA, se mitt innlegg om giftfritt kjøkkenutstyr fra IKEA HER!

Slik lager du sunne fries av kålrot

Helsefreaken:

Denne oppskriften er lavkarbo, sukkerfri, glutenfri, soyafri, nøttefri, uten gjær, koffeinfri, halal, alkoholfri og vegansk med mindre du bruker smør, selvsagt.

Kålrot er rik på vitamin C (det er derfor den kalles nordens appelsin), folat, kalsium, kalium og magnesium. Kålrot inneholder også noe jod. Olivenolje er rik på omega 9, hvis du bruker smør får du i deg vitamin A, himalayasalt inneholder mineraler og sporstoffer og gurkemeie forebygger og demper betennelser, samt styrker fordøyelsen.

Fattigmann:

Kjøpt kålrot i sesong. Himalayasalt og gurkemeie finner du billig i innvandrerbutikken. Olivenolje kjøper jeg i Sverige, HER finner du min Sverige-guide!

Mere sunt tilbehør? Sjekk ut pastinakkfries, bakte reddiker og blomkålris!

Ps. Bli med meg og kostholdsdamenehøstkonferansen, da! Rabattkode kostholdsdamene gir 400 kroner rabatt! <3