Slik lager du rå sjokolademoussekake uten nøtter og soya


Jeg spamma instagram og snapchat med denne kaka i går og flere spurte om oppskriften. Til og med kakedronninga Elisabeth Holm ville ha oppskrift, så her kommer den. Jeg har laget denne kaka som små porsjonskaker tidligere, men det er faktisk første gang jeg har laget en stor raw kake. Anledninga var at min kjære kusine hadde bursdag, ja hun samme som fikk marinerte oliven.  Oppskrift under bildet, inneholder adlinks.

Slik lager du rå sjokolademoussekake utennøtter og soya

Du trenger:

Bunn:

  • 1 dl kokosolje
  • 1 dl søtning, jeg brukte daddelsirup denne gangen (lag selv ved å bløtlegge dadler og mose med stavmixer)
  • 3 dl quinoagryn
  • 3 ss rå kakao
  • 1/2 ts rå vaniljepulver
  • 1 dobbel shot espresso (hvis du ikke har espressomaskin eller moccakanne kan du kjøpe en dobbel espresso takeaway på din lokale kaffebar)
  • en klype himalayasalt

Lag 2, sjokolademousse:

Lag 3, kokoskrem:

Sett kokosmelka inn i kjøleskapet _før_ du begynner på det andre!

Slik lager du rå sjokolademoussekake utennøtter og soya

Dette gjør du:

Bunn:

Brygg espressoen og bland alle ingrediensene sammen. Ha massen over i en kakeform med bakepapir i bunnen og trykk forsiktig ned til alt er fordelt. Sett kakeformen i fryseren mens du tilbereder lag 2.

Lag 2, sjokolademousse:

Ha alle ingrediensene bortsett fra kokosvannet i en blender og kjør til en jevn masse. Tilsett kokosvann litt og litt til du får ønsket konsistens. Anrett sjokolademoussen oppå bunnen og sett kaka tilbake i fryseren.

Lag 3, kokoskrem:

Glasuren lager du ved å skille det øverste faste laget i kokosmelka fra det nederste flytende laget. Det skiller seg etter å ha stått i kjøleskapet en stund. Det faste laget er kokosfløten. Stivpisk kokosfløten sammen med honningen og vaniljepulveret. Jeg bruker en håndmixer til dette, hvis du ikke har håndmixer finnes det mange fine HER. Smak deg fram til du finner den sødmen du liker. Anrett kaka med masse glasur på toppen og sett den tilbake i fryseren fram til servéring.

Slik lager du rå sjokolademoussekake utennøtter og soya

Jeg pynta min kake med tørkede spiselige blomster og fersk pasjonsfrukt i en form inspirert av solformørkelsen som var den 21. august. Men, denne kaka er også god med friske bær, kokoschips og kakaonibs som pynt.

Helsefreaken:

Denne oppskriften er raw, vegansk, glutenfri, soyafri, nøttefri, halal, alkoholfri, paleo og uten raffinert sukker. Allergener: Koffein, avocado og kokos. Om du vil lage en lavkarbo versjon av denne kaka kan du bruke knuste nøtter eller frø i stedet for quinoaflak, fibersirup i stedet for daddelsirup og sukrinmelis i stedet for honning.

Avocado er en super kilde til vitamin A, C og D. Avocado er bra for huden, beskytter tarmen og kan hjelpe mot forstoppelse, kan virke blodtrykknedsenkende grunnet sitt høye innhold av kalium, den styrker nervene grunnet sitt inhold av vitamin B og fettsyrer som er viktige for stoffskiftet i nervesystemet. Rå kakao er noe av det sunneste du kan få i deg, grunnet sitt ekstremt høye inhold av ulike antioksidanter og mineraler som blandt annet styrker immunforsvaret og forebygger kreft, virker antistressende , hjelper mot tretthet og gir ekstra energi, reduserer søtsuget og bidrar til vektkontroll, forebygger hjerneslag, alzheimers, parkinson og diabetes type 2!
Quinoa inneholder alle de essensielle aminosyrene og er rik på fiber. Kokosolje og kokosmelk er rik på fettsyrer som er antibakterielle og antifungale (forebygger og dreper sopp), samt mellomlange fettsyrer (mct olje) som bidrar til fettforbrenning. Kokosolje er også rik på vitamin E. Kaffe er en god kilde til antioksidanter. Rå vanilje øker kroppens produksjon av lykkehormonet serotonin som vi trenger for å produsere søvnhormonet melatoning. Himalayasalt er rikt på mineraler og sportoffer. Honning er PREbiotika, som betyr at det er mat for probiotika, de gode bakteriene i tarmen vår. Kokosvann er rikt på magnesium og kalium, det same er dadler.

Slik lager du rå sjokolademoussekake utennøtter og soya

Fattigmann:

Her kan du bruke havregryn i stedet for quinoaflak, vaniljesukker i stedet for rå vanilje og honning, vann i stedet for kokosvann og vanlig kakao i stedet for rå kakao. Bonus: Vanlig kakao inneholder ferre kalorier! Da jeg skulle lage denne kaka ville jeg regne ut hvor billig det kunne gjøres. Jeg kjøpte nesten alle ingrediensene på innvandrerbutikken og regnet ut at det kostet 62 kroner til sammen!

Mer kake? Sjekk ut barnevennlig 17. mai-kake og glutenfrie brownies! Mer rawfood? Sjekk ut chiapudding og hjemmelaget plantemelk!

Ps. Har du fulgt meg på kostholdsdamene sin snapchat i dag? Håper å se deg der <3

One thought on “Slik lager du rå sjokolademoussekake uten nøtter og soya

Comments are closed.