Slik lager du rå chili-olje med kun tre ingredienser


Har du smakt den cocosa med chili? Jeg elsker den olja og bruker den mye til steking. Kokosolje er en bra steke-olje fordi den tåler høy temperatur. Men, et lite glass med cocosa chili koster 140 kroner, så da måtte jeg prøve å lage selv. Jeg har tidligere laget veldig god ramsløk-olje (deler oppskrift når sesongen er tilbake) og tok utgangspunkt i den oppskriften fordi alle chili-olje oppskrifter jeg fant på nett krevde oppvarming av både olje og chili. Jeg ønsket en rå chili-olje der mest mulig næring fra både olje og chili ble bevart. Oppskrift under bildet.

Rå chili-olje med kun to ingredienser

Du trenger:

  • 3 dl kokosolje
  • 30 gram chili (ca 3 stk chili)
  • 1 ts himalayasalt

Dette gjør du:

Kutt chilien i biter og ha alle ingrediensene i en blender. Kjør på full guffe til alt er godt blandet. Sil blandinga gjennom et klede, på samme måte som når du lager nøttemelk. Når alt er silt heller du oljen over på et sterilt glass. Jeg pleier å varmet glasset i ovnen på 100 grader i 10 minutter. Lokket vasker jeg med en klut dyppet i eddik, det samme gjør jeg med kanten av glasset. Tips: Du bestemmer selv om du vil ha en sterk eller mildere olje, ved å beholde eller fjerne frøene i chilien før du blender.

Helsefreaken:

Denne oppskriften er raw, vegansk, glutenfri, uten gjær, halal, soyafri, nøttefri, lavkarbo, paleo, alkoholfri og sukkerfri. Allergener: Kokos og chili.
Chili er rik på vitamin A, B og C. Chili inneholder et kjemisk stoff som heter capsaicin, det er dette stoffet som gjør at det brenner i munnen når du spiser chili, men dette stoffet gir også helsefordeler. Enkelte forskere mener at den sterke følelsen øker adrenalinet i kroppen som igjen bryter ned fett raskere. I tillegg til dette er mat med chili kjent for å redusere apetitten som gjør at man ikke overspiser. Når maten er sterk spiser man også saktere, dette gjør det enklere å kjenne at man blir mett i tide. En studie har vist at capsiacin bidrar til et normalt blodsukker. Chili øker kroppens evne til å oppløse et stoff som heter fibrin, dette stoffet er avgjørende i dannelsen av blodpropp. Den sterke smaken i chili gjør at hjernen utløser endorfiner, det samme smertestillende, avslappende, blodtrykkssenkende lykkestoffet vi får etter vi har trent.
Kokosolje er rik på mellomlange fettsyrer (MCT) som er en bidrar til fettforbrenning og rask energi, laurinsyre som er antibakteriell, antiviral og soppdrepende. Kokosolje er også rik på vitamin E, en antioksidant som er bra for huden. Fettet i kokosoljen vil hjelpe kroppen å ta opp vitaminene fra vhilien. Himalayasalt er rikt på mineraler og sporstoffer.

Fattigmann:

Du finner billig chili og billig kokosolje på internasjonal butikk eller i Sverige. Les min Sverige-guide HER! Du kan bruke den oljen du har i hus, for eksempel olivenolje, men da bør du bruke det ferdige produktet til topping og dressing, ikke til steking. Denne oppskriften er også bra hvis du dyrker din egen chili!

Restekjærlighet:

Ta vare på pulpen fra da du silte oljen og bruk dette i en wok eller suppe!

Mer DIY? Sjekk ut hjemmelager jalapenos, sweet chili, tacosaus og tacokrydder!

Ps. Følg meg gjerne på facebook, instagram og snap (Greta_Gangsta) <3

Legg igjen en kommentar