Slik lager du quinoa-grøt med gurkemeie


Inneholder reklame. Vinter = tid for varm mat til hvert måltid og da passer det bra med en oppskrift på grøt. Det kan jo bli litt kjedelig å spise den samme havregrøten hver dag.

Slik lager du quinoa-grøt med gurkemeie

Tidenes diggeste toppinger til grøten fikk jeg av Supervital.no <3

Du trenger:

  • 1 dl quinoaflak
  • 2 dl kokende vann
  • 1/2 ts gurkemeie
  • en klype himalayasalt
  • litt pepper (for å øke opptaket av gurkemeie)

Din favoritt topping, på bildet ser du økologiske rosiner, rå vanilje og lønnesirup fra naturata, dette er virkelig gode produkter som jeg absolutt anbefaler!  Jeg hadde også kokosflak og kokosolje. Og smør og kanel. More is more! Alt er fra Supervital.no, men kan også kjøpes i helsekosten.

Slik lager du quinoa-grøt med gurkemeie

Dette gjør du:

Kok opp vannet og tilsett quinoaflakene, salt, pepper og gurkemeie. Rør god og la det trekke til grøten har fått riktig konsistens. Servér med din favoritt topping. Tips: Denne kan også serveres kald neste dag, for eksempel med yoghurt og syltetøy.

Helsefreaken:

Denne oppskriften er glutenfri, vegansk, melkefri, soyafri, nøttefri, uten egg, uten gjær, alkoholfri, koffeinfri, halal og smartkarbo. Allergener: Quinoa.

Quinoa er inneholder fiber, vitamin B, kalsium, jern, kalium, magnesium, sink og selen. Quinoa inneholder dessuten alle de essensiell aminosyrene og er derfor en komlett proteinkilde. Gurkemeie forebygger og demper betennelser i kroppen, styrker fordøyelsen og er detoxende. Pepper øker opptaket av næringsstoffer fra maten, spesielt fra gurkemeie. Himalayasalt inneholder mineraler og sporstoffer.

Kokosolje er rik på vitamin E, MCT-olje som styrker fettforbrenningen og andre fettsyrer som er antivirale og antibakterielle. Kanel bidrar til stabilt blodsukker og styrker fordøyelsen. Rosiner og lønnesirup er rike på mineraler. Smør er rikt på vitamin A. Vanilje øker kroppens produksjon av lykkehormonet serotonin. Kokosflak er rike på fiber.

Vil du lage en billigere grøt? Sjekk ut grønn havregrøt uten spesialprodukter!

Ps. Har du lyst til å nominere min blogg til Vixen awards 2017? Da blir jeg veldig glad. Nominasjonen finner du HER og jeg passer nok best inn i kategorien «mat» eller «trening og helse» <3

 

Legg igjen en kommentar