Slik lager du plantemelk uten nøtter


Melkeallergiker, nøtteallergiker eller veganer. Uansett hva din grunn er, så trenger du aldri bruke penger på dyr plantemelk igjen. Internett florerer av oppskrifter på mandelmelk og andre typer nøttemelk. Men, om du ikke tåler nøtter er denne oppskriften midt i blinken for deg. De fleste plantemelker uten nøtter er basert på ris, havre (hallo gluten) eller soya og egner seg ikke i et blodsukkerstabilt kosthold. Min plantemelk er basert på frø og du finner oppskrift under bildet. Inneholder adlinks.

Slik lager du plantemelk uten nøtter

Du trenger:

Dette gjør du:

Begynn med å legge frøene i vann og la de ligge i 12 timer, for eksempel over natta. Sil vannet av frøene og skyll godt. Ha frøene i en blender og fyll på med kaldt vann. Blend på høy styrke i rundt et minutt og sil blandinga over et klede (eller en nøttepose om du er fancy). Ha melka på flasker og oppbevar i kjøleskapet. Plantemelka holder seg i 3-4 dager. Tips: Om du ønsker en mer konsentrert og creamy melk kan du halvere mengden vann. Tips: Om du ønsker en søtere smak kan du tilsette 2 dadler, litt honning, litt vanilje eller en neve rosiner.

Og før du spør: Kan man bruke denne melka til kaffe, da? Blir det bra skum på den da? Er den god i kakao, da? Funker den i smoothie? Hva med i matlaging? Ja, ja, ja, ja, og ja. Men, melk av chiafrø, linfrø og sesamfrø ville jeg kun brukt i smoothies.

Slik lager du plantemelk uten nøtter

Helsefreaken:

Først, la oss snakke litt om bløtlegging. Det finnes mange ord for bløtlegging, som aktivering, spiring, sprouting. Så når du leser om aktiverte nøtter og frø betyr det at disse er bløtlagte. Det er mange planter som inneholder noe som heter antibeitestoffer, et stoff planten har for å beskytte seg mot å bli spist i naturen, fordi den ikke kan løpe som dyrene. Når vi ikke bearbeider råvaren godt nok, får vi disse stoffene inn i kroppen der de kan gjøre mye skade. Eksempler på planter som inneholder antibeitestoffer er korn, nøtter, frø og belgfrukter. Kornet bearbeider vi best ved fermentering (surdeigsbaking) eller spiring som når man lager hvetegress og bygggress, mens nøtter, frø og belgfrukter må bløtlegges. Hva skjer når man bløtlegger? Det som skjer er at proteinene i frøet eller nøtten blir brutt ned til aminosyrer som gjør at kroppen greier å ta de opp bedre. Antibeitestoffene går ut i bløtleggingsvannet og enzymene i nøtten eller frøet bli mye mer tilgjengelig for oss når vi spiser sluttproduktet. Et frø er jo starten på et nytt liv, så frø er ektremt næringstette og energititte. Men, det er jo ikke før frøet spirer at det kommer til liv og det er denne levende maten som er så bra for oss. Ofte spirer frøene når man bløtlegger de, da ser du en liten hale bakpå, dette er bare positivt. Andre frø brukes kun til spiring, som alfalfafrø, reddikfrø og mungbønner. Mange mennesker har problemer med fordøyelsen og ekstra store problemer med fullkorn, hele nøtter og frø, da er det ekstra viktig å bløtlegge.

Denne oppskriften er raw, vegansk, glutenfri, sukkerfri, nøttefri, melkefri, lavkarbo, paleo, halal, alkoholfri, koffeinfri, uten egg, uten gjær og uten soya. Allergener: Solsikkerfrø og gresskarkjerner.

Jeg kommer bare til å skrive om helsefordelene i gresskarkjerner og solsikkefrø i denne omgang, fordi det er de jeg har brukt her.
Gresskarkjerner er en god kilde til jern, magnesium, sink, omega 3 og protein. Gresskarkjerner kan også bidra til å forbedre insulinfølsomheten. En av aminosyrene vi finner i gresskarkjerner heter tryptofan. Tryptofan blir omdannet til serotonin i kroppen, et hormon som kan omdannes til melatonin også kjent som søvnhormonet. Serotonin påvirker også humøret vårt og kan hjelpe mot stress og mild depresjon. Som om ikke dette var nok danner kroppen et kjemisk stoff som heter 5-HTP av tryptofan. 5-HTP har vist seg å regulere depresjon, stress, angst og apetitt.
Solsikkefrø er rike på protein, vitamin E, vitamin B, kalsium, kalium, magnesium og selen. De inneholder også noe jod og jern.
NB: Det er viktig å variere hvilke frø du bruker når du lager plantemelk. For mye solsikkefrø kan føre til at du får i deg det giftige mineralet kadmium. For mye linfrø kan danne blåsyre i magen om de bindes med sukker. For mye sesamfrø og chiafrø kan gi allergiske reaksoner eller intolleranser. Alle frø er rike på omega 6 som kan skape betennelser i kroppen. eg anbefaler derfor å ta tillegg av omega 3 for å balansere dette.

slik lager du plantemelk uten nøtter

Fattigmann:

Bruk det du har i hus og følg med på din nærbutikk, der er tilbud på økologiske frø med gjevne mellomrom. Akkurat nå er det for eksempel tilbud på chiafrø og linfrø hos soma.

Restekjærlighet:

Ta vare på pulpen når du siler plantemelka. Den kan brukes i scones eller som en skånsom skrubb til kropp og ansikt. De sunne fettsyrene og mineralene gjør underverker for huden!

Mer plantemelk? Sjekk ut hjemmelaget mandelmelk og hjemmelaget hasselnøttmelk!

Ps. Jeg blir kjempeglad om du liker siden min på facebook <3