Slik lager du nypesuppe uten raffinert sukker


Nypesuppe er kanskje noe du forbinder med den eldre generasjonen? Men visste du at nyper er utrolig næringstette og en av få supermatvarer som vokser her i norden? Annen nordisk supermat er tindved og brennesle. Og når du plukker nyper selv blir det helt gratis supermat.  Jeg syns nypesuppe smaker nydelig og pleide alltid å kjøpe det i Sverige, helt til jeg ble bevisst på tilsatt sukker. Jeg ble glad da jeg så at det hadde kommet en sukkerfri variant på markedet, men skuffa iggen da jeg leste ingrediensene, der var det ingenting som minnet om mat fra naturen! Min versjon er helt uten raffinert sukker og tilsetningsstoffer og smaker mye mer vibrant og potent enn den du får kjøpt i Sverige eller på IKEA. Jeg tok utgangspunkt i oppskriften på rabarbrasuppe, men modifiserte den litt. Oppskrift under bildet.

Slik lager du nyåesuppe med kun to ingredienser

Du trenger:

  • Nyper
  • Vann
  • Honning (eller annen foretrukket søtning)

Dette gjør du:

Før du begynner på oppskriften må du fjerne stilk og frø på nypene. Dette er litt jobb, men det er verdt det. Som du ser, har jeg ikke skrevet hvor mye du trenger av hver ingrediens. Dette er fordi det er vanskelig å vite hvor mye du får tak i når det er snakk om selvplukk. Det viktigste er at du begynner med like mengder vann og nyper. Jeg brukte 7 dl nyper (ferdig renset) og 7 dl vann. Kok opp blandinga og la det koke til nypene er møre, ca 10-20 minutter avhengig av hvor høy vare du bruker. Mos alt med stavmixer og tilsett mer vann til du får ønsket konsistens. Jeg tilsatte 4 dl vann så det ble 1,1 liter vann tilsammen. Skru av varmen og tilsett honningen, smak deg fram til du får ønsket sødme. Jeg brukte 3 ss honning. Nytes varm eller kald. Tips: Servér med pisket krem/creme fraiche eller pisket kokosyoghurt/kokoskrem med vanilje! Mitt sukkerfrie vaniljesukker finner du HER! Tips: Du kan sile suppa for en ekstra smooth konsistens, men det gadd ikke jeg.

Slik lager du nyåesuppe med kun to ingredienser

Helsefreaken:

Denne oppskriften er vegetar, halal, glutenfri, melkefri, uten egg, uten gjær, soyafri, nøttefri, alkoholfri, koffeinfri og uten raffinert sukker. Nyper inneholder 8,6 gram karbohydrat pr. 100 gram og 6,1 gram fiber. Jeg bekrymrer meg overhodet ikke for karbohydrater fra ville bær og det syns jeg ikke du bør gjøre heller. Vil du lage en vegansk og lavkarbo versjon kan du bruke fibersirup i stedet for honning eller lage en syrligere versjon helt uten tilsatt søtning.

Visste du at rose er den planten som vibrerr på aller høyeste frekvens? Det er derfor den forbindes med kjærlighet. Men, det er rosens frukt som er den mest næringsrike delen av planten, nypen. De fleste vet at nyper inneholder høye doser vitamin C, men nyper er også rike på vitamin A, kalsium, kalium, magnesium og fosfor. Nyper inneholder også litt jod, vitamin B, omega 3 og omega 6.
Honning inneholder PREbiotika, fiber som er mat for probiotika aka de gode tarmbakteriene. Honning er også antiviral, antibakteriell og soppdrepende, det vil si at den tar knekken på de dårlige bakteriene, virus og sopp som candida o.l.

Slik lager du nyåesuppe med kun to ingredienser

Fattigmann:

Denne oppskriften er perfekt for fattigmann, da mat man kan plukke i naturen erhelt gratis! Det eneste du trenger er tiden. Du kan bruke den søtningen du har i hus, vanlig sukker eller melis går også.

Mer fruktsuppe? Sjekk ut aroniasuppe og rabarbragrøt! Mer mat fra naturen? Sjekk ut tindvedshot, tyttebærsyltetøy, ripssaft og pæresyltetøy!