Slik lager du blomkålris


Fordi en hver helseblogger med respekt for seg selv må ha en oppskrift på blomkålris!

Blomkålris er et godt alternativ til vanlig ris fordi blomkål inneholder nesten ingen karbohydrater. Jeg spiste min blomkålris sammen med en saus fra Naturata som jeg fikk sponset av Supervital.no, sausen smakte godt og er et fint økologisk og vegansk alternativ til late dager, men inneholdt litt mye sukker og soya etter min smak. Men du kan bruke blomkålris som tilbehør til alt fra kjøtt, fisk og kylling til wok, sushi og indisk mat. Oppskrift under bildet.

Slik lager du blomkålris

Du trenger:

Dette gjør du:

Bruk et rivhjern eller en kjøkkenmaskin til å rive blomkålen. Jeg bruker rivhjern fordi hallo, hverdagstrim! Stek blomkålen sammen med sitron og olivenolje i en panne. Når alt er mørt er den klar til servering. smak til med salt og evt andre krydder. Tips: Det er kjempegodt med et fedd finhakket hvitløk oppi!

Slik lager du blomkålris

Helsefreaken:

Denne oppskriften er vegansk, glutenfri, lavkarbo, paleo, nøttefri, soyafri, uten egg, uten gjær, halal, koffeinfri og alkoholfri. Om du ønsker å lage en raw versjon kan du servere blomkålrisen uten å steke den, men dette vil påvirke smaken og den vil bli vanskeligere å fordøye.

Blomkål er rik på vitamin C, folat, glukosinolater og tiocyanater som kan forebygge kreft. Olivenolje er rik på omega 9 som beskytter hjertet. Himalayasalt inneholder mineraler og sporstoffer.

Fattigmann:

Kjøp blomkål når det er i sesong, lag blomkålrisen (uten å steke den) og frys ned. Sesongmat er alltid billigere, i tillegg smaker det bedre g er ofte mer næringsrikt. Du kan bruke den olja du har i hus og det saltet du har i hus. Smør og soyasaus fungerer også fint.

Mer blomkål? Sjekk ut blomkålsuppe? Mer lavkarbo? Sjekk ut squashpasta!

Ps. Jeg holder på å lage nye kategorier her på bloggen, derfor ligger ikke alle oppskriftene i riktig kategori enda. Det beste er å bruke søkefunksjonen når du leter etter noe. Beklager dette <3