Slik greier du å holde nyttårsforsettene dine!


Godt nyt år, kjære lesere og tusen takk for et fantastisk år sammen med dere. De aller flese har nyttårsforsetter, inkludert meg. Jeg hadde egentlig tenkt å skrive «derfor bør du ikke ha nyttårsforsetter», men så kom jeg over et blogginlegg fra 2009 der jeg hadde skrevet ned mine nyttårsforsetter som blandt annet var å legge meg tidlig og å begynne med kostilskudd. Disse to er nå gode vaner for min del. Også er det noe med et nytt år, en ny start, den gode følelsen av å ønske forandring som for min del er helt ektefølt. Men, så var det dette med å holde nytårsforsettene, da.

Slik holder du nyttårsforsettene dine

Her er jeg og O i Goa påska 2016, et av mine nyttårsforsetter er å sette pris på meg selv som jeg er og ikke jage etter perfeksjonisme!

Her finner du mine beste tips:

  1. Skriv nyttårsforsettene dine ned, da er de mer konkrete å forholde seg til og du kan sjekke (og justere) underveis hvordan du ligger ann!
  2. Sett deg konkrete mål. Med dette mener jeg at i stedet for å skrive «I år skal jeg bli tynn!» så bør du skrive «I år skal jeg gå ned til normal BMI». På denne måten har du noe konkret å forholde deg til, for hva betur egentlig «tynn»? Du kan ende med å aldri komme i mål!
  3. Sett realistiske mål. Dette er utrolig viktig. Dersom målet ditt er å trene 7 dager i uka eller å aldri spise karbohydrater igjen, da kommer du til å feile helt! Den feilen har jeg gjort mange ganger og ender alltid opp med dårlig samvittighet for å ha trent 4 dager i uka og spist under 100 gram karbohydrater pr. Dag som jo egentlig er helt fantastisk!
  4. Ikke ha dårlig samvittighet. Okei, du spiste en brownie. Hva så? Ikke legg deg ned og føl deg misslykka, reis deg opp og lat som ingenting har skjedd! Jeg er sikker på at dårlig samvittighet er mye verre for kroppen i lengden enn et stykke kake i ny og ned.
  5. Fokuser på positive ting du skal begynne med og ikke negaive ting du skal slutte med. I stedet for å si «jeg skal slutte å drikke cola» bør du si «jeg skal begynne å drikke mer vann». Dersom en matvare, drikke aktivitet eller annet blir forbudt får man mye mer lyst på det! Når man innfører sunne vaner blir det mindre plass til usunne vaner.
  6. Ikke vær utålmodig! Husk at gode vaner tar tid å innføre. Ikke føl deg misslykka om du glemmer vitaminene en morgen, eller ikke går ned i vekt første uka i januar. Tenk på fabelen om haren og skilpadda, du må være skilpadda. Ta et steg av gangen, da vinner du til slutt!
  7. Ikke har for mange nyttårsforsetter! Det holder med en kort liste. Du kan ikke greie alt på et år.

Mine egne nyttårsforsetter:

Du lurer kanskje på hva mine nyttårsforsetter er? Jeg kommer til å skrive mer omfattende om hvert enkelt gjennom januar, men her kommer lista. Og du? Dersom du ikke har noen nyttårsforsetter kan du alltids låne mine.

  1. Drikke mer vann. Det finnes mange måter å gjøre vannet både sunnere og mer smakfullt, jeg gleder meg til å dele dette med dere!
  2. Spise mer alkalkisk. Alkalkisk ma er mat som gjør kroppen mer basisk. Norsk kosthold er dominert av syredannende matvarer som korn, melk, poteter, pasta og ris. Jeg trodde jeg var så flink fordi jeg spiser grønnsaker og supermat, men det viser seg at mine favoritter som kaffe, soft te, kjøtt, hermetiske grønnsaker, grønnsaker i lake, ost, fløte og aspartam også er syredannende, så her må jeg skjerpe meg. Ps. Punkt 1, 2 og 3 henger sammen.
  3. Spise mer økologisk. Jeg er økodame tvers igjennom. Da jeg hadde et mer plantebasert kosthold med mer stivelse og et lite barn som ikke spiste mer enn meg kjøpte jeg alt økologisk. Men, da jeg begynte mer mer animalsk føde og familien vokste hadde jeg verken tilgang eller penger til å kjøpe alt økologisk lengre. Nå skal jeg prøve å ta smarte valg så det ikke blir så kostbart!
  4. Gå på tur hver søndag. Å gå på tur er godt for både kropp og sinn, man får frisk luft, dagslys, vitamin D og bedre søvnkvalitet. Det er også en perfekt aktivitet å gjøre med familien!
  5. Detoxe hjemmet mitt. Ja, det er en greie. Mitt hjem er fylt med alt fra plast til mugg til kjemikalier fra vaskemidler og dårlig luft. Jeg er sikker på at det finnes mange enkle grep man kan gjøre for å bedre inneklimaet og luftkvaliteten hjemme og som igjen øker livskvaliteten!
  6. Ikke ha dårlig samvittighet. Jeg får dårlig samvittighet for alt fra at jeg ikke oppdaterer bloggen i helgene enda jeg har valgt å prioritere sønnen min til at jeg tar en sukkett i teen. Dårlig samvittighet hjelper ingenting, det er mye verre enn selve handlingen som gir dårlig samvittighet!

Mål og nyttårsforseter:

Nyttårsforsetter er en ting, mål er noe annet. Det er lov å sette seg mål i tillegg til nytårsforsettene. I motsetning til nyttårsforsettene som er små, realistiske og konkrete kan målene være mer difuse og man kan ha lit mer takhøyde. Man kan skrive ned mål for ulike kategorier i livet, alt fra karriere, blogg, økonomi og helse. Et eksempel et at i fjor på denne tiden skrev jeg ned målene mine for bloggen. Et av mine mål var å nå en million treff, dette greide jeg allerede i November og det føltes helt fantastisk! I år er målet mitt å nå fem millioner treff. Håper dere hjelper meg!

Ps. Jeg er på instagram under navnet _Greta_G og på snapchat heter jeg Greta_Gangsta <3