Restekjærlighet, lavkarbo OG supermat: Kjøttkraft


Hva om man kunne lage supermat av sine egne matrester? Ja, det går faktisk ann!

Å koke kjøttkraft er ikke noe nytt, våre forfedre har gjort det i alle år. Å koke kraft er en veldig fin måte å få brukt hele dyret på. Det er en kjempefin måte å spare penger på. Og ikke mist, det er en super måte å få i seg næring på! Det smaker godt og kan brukes til så mangt.

Bone-Broth-3-2

Bildet er lånt fra Plaitings and Pairings

Du trenger:

  • Et kjøttben, i dag bruker jeg fenalår, men man kan bruke resten av en helstekt kylling, kalkun, lammelår, svineknoke eller andre bein av kjøtt. Hvis du vil koke kjøttkraft men ikke har bein-rester kan du kjøpe suppekjøtt med bein. Min svigerfar pleier å kjøpe «buljongkjøtt» av reinsdyr til oss fra Finnmark, det er også helt nydelig hvis du får tak i.
  • Løkskall og / eller løk, på samme måte som beinet handler det om å bruke det man har og å bruke rester i stedet for å kaste mat. Bruk skallet og spar på selve løken hvis du vil. Bruk den løken du har i hus, rødløk, gul løk, vårløk, gressløk, sjalottløk eller purre, alle fungerer like godt. Du kan også bruke hvitløk, men dette vil sette mye smak på krafta.
  • Krydder og urter. Du tar det du har i huset, men her kommer forslag til hva du kan bruke enten ferskt eller tørka: Persille, dill, pepper, gurkemeie, løpstikke, salvie, gressløk, rosmarin, timian, basilikum og estragon. Bare pass på at urtene du bruker passer sammen. Du kan også bruke ferdige krydderblandinger som provence-krydder o.l
  • Salt. NB: Brukes kun hvis kjøttet er usaltet. Jeg bruker himalayasalt.
  • Grønnsaker, for eksempel gulrot, selleri, pastinakk og kålrabi. På samme måte som med løken kan du bruke skrellet av disse grønnsakene i stedet for selve grønnsaken.
  • Kaldt vann, jeg bruker ca fire liter

Dette gjør du:

Ha alle ingrediensene i din aller største gryte og sett på lokk. Kok opp og la det koke på lav varme i mange timer. Minimum fire timer, men jo lengre jo bedre. Dersom væsken fordamper mye tilsetter du mere vann. Tips: Du kan bruke slowcooker til å koke kraft, da setter du den på lav styrke og lar den koke i ca 8 timer, for eksempel mens du er på jobb. Tips 2: Vil du lage en asiatisk versjon av kjøttkraft kan du koke den med ingefær, sitrongress, kefirlime, thaibasilikum, chili og limeskall. Eller andre asiatiske krydder du har i hus.
Serveres varm i en kopp, eller brukes som base i supper og sauser.

Helsefreaken:

Denne oppskriften er lavkarbo, glutenfri, melkefri, sukkerfri, paleo, alkoholfri, soyafri, nøttefri og supermat. Hvorfor er det supermat? Kraft er rikt på kollagen, proteinet man ofte finner i rynkekremer og nå også oftere og oftere finner som kosttilskudd. Grunnen til dette er at kollagen er det viktigste proteinet i bindevev (når man koker kraft går kollagenet fra vevet ut i vannet og omdannes til gelatin). Kollagen er antiaging og kan redusere cellulitter. Kraft inneholder aminosyren Glysin som virker betennelsesdempende og styrker imunforsvaret, gir bedre søvnkvalitet, mindre utmattelse og bedre kognitiv funksjon. Kraft inneholder noen spesielle karbohydrater som heter glykosaminoglykaner, disse hjelper kroppen å redusere leddsmerter.
Kraft inneholder aminosyren glutamin som gjør underverker for fordøyelsen. Kraft er også rik på essensielle mineraler som magnesium, kalsium, kalium og fosfat.

Du kan drikke kraft som en måltidserstatter på samme måte som en shake. Kraft har lite kalorier, men er likevel mettende grunnet mye væske og gelatin. Derfor kan kraft hjelpe deg med vektnedgang.

Mer supermat? Sjekk ut mine 7 beste tips for en sunnere fredagstaco og min bulletproof te!

Ps. Fikk du med deg mitt inlegg i debatten om glutenfri mat i går?

Greta-G-logo-rosa

One thought on “Restekjærlighet, lavkarbo OG supermat: Kjøttkraft

Comments are closed.