Rawfood: Vannmelonsalat


Vannmelon er i sin beste sesong nå, men det er bare et spørsmål om tid før sesongen går over.

Under bildet finner du min oppskrift på vannmelonsalat, en salat som er like god til frokost, lundch, mellommåltid eller som tilbehør til grillmat. Den er dekorativ og passer perfekt å servere til gjester.

IMG_2369

 

Du trenger:

  • Vannmelon, hel eller halv
  • Sitron, skall pluss saft av en
  • Mynte, en neve

Dette gjør du:

Kutt vannmelonen i to hvis du har en hel. Bruk en stor kniv til å skjære fruktkjøttet løst fra kanten rundt hele, så du lager en skål av skallet på melonen. Det kan være lurt å kutte en liten bit under, så skåla står stødig. Når alt er løst kutter du vannmelon-kjøttet i terninger. Riv skallet av en sitron og press saften. Finhakk mynten. Tilsett sitronsaft, sitronskall og finhakket mynte til vannmelonterningene og bland alt sammen godt med et salat-bestikk. Bruk sitronskiver og hele mynteblader til garnityr.

Tips: Skal du ha fest, kan du tilsette rom eller vodka til vannmelonsalaten og du får din helt egen punch!

Helsefreaken:

Denne oppskriften er rå, vegansk, glutenfri, lavkarbo, alkoholfri, nøttefri, soyafri og helt uten tilsatt sukker. Du kan selvsagt velge økologiske produkter for en ekstra sunn salat. Allergener: Mynte, sitrus.

Vannmelon består av 92 % vann, resten er fiber og fruktose. Den gir god mettehetsfølelse og inneholder kun 36 kalorier per 100 gram, og 7,6 gram karbohydrater.

Vannmelon senker blodtrykket, øker UV-sensitiviteten, styrker nattesynet, forebygger kreft, kan lindre stress og muskelkramper. Grunnen til dette er at vannmelon er rik på en rekke antioksidanter, mineraler, vitaminer og proteiner, blandt annet Lykopen, B6, vitamin A, vitamin C, og kalsium.

Mynte inneholder vitamin C, flavonoider og er fordøyelsesfremmende, kvalmedempende, tarmgassdempende, krampeløsende, urindrivende og svakt menstruasjonsfremmende. Den eteriske oljen i mynte virker blandt annet avkjølende, oppfriskende, bedøvende, appetittvekkende, stimulerende, antibiotisk og slimhinnesammentrekkende. Alle ferske grønne planter er rike på klorofyll som renser blodet.
NB: Personer med halsbrann bør ikke bruke mynte, da det forverrer plagene.

Lime er rik på vitamin C, kalsium, kalium og inneholder noe magnesium og fosfor. Flavonglykosidene i lime ser ut til å ha spesielle kreftforebyggende egenskaper ved at de forhindrer kreftceller i å formere seg. I laboratoriestudier har de også kunnet bekjempe kolerabakterien.

Fattigmann:

Vannmelon er billig nå, da det er i sesong. Ekstra billig vannmelon får du på invandrerbutikker.
Mynte vokser vilt, da er det bare å plukke så mye man vil, helt gratis. Eller kanskje du har det i hagen eller kjenner noen som har det i hagen? Hvis ikke kan man bruke tørket mynte. Du kan bruke ferdig sitronjuice hvis du har det i huset.

Restekjærlighet:

Hvus du, mor all formodning har mer igjen av denne salaten kan du lage den om til en smoothie. Bare putt frukten i blenderen og kjør på full guffe i et halvt minutt. Vil du gjøre smoothien ekstra sunn, kan du tilsette Aloe Vera.

IMG_2379

Og hva gjør du hvis du har smoothie-rester? Lager is, selvfølgelig!

Helt helt til slutt, når du bare har skallet igjen kan du lage detox-vann. Hvor mye detox-effekt det har er en annen historie, men det er nå engang hva ungdommen kaller det på instagram. Det er uansett viktig å få i seg nok væske og det smaker bedre enn helt vanlig kjedelig vann fra springen.
Kutt skallet i små biter og legg de i en flaske eller mugge. Fyll opp med vann og la det stå kaldt i minimum en time. Detox-vannet blir også ekstra sunt om du tilsetter en shot Aloe Vera.

IMG_2393

Greta-G-logo-gronn-01