Rawfood: Nordisk smoothie med grønnsaker og basilikum


På grunn av oppskriftsutfordringen jeg er med i der tema er beter begynte jeg å tenke på hvordan jeg kunne bruke beter i smoothie. Jeg pleier å ta vare på kraften når jeg koker grønnsaker (uten salt) og bruke den i smoothies. Mye av næringen fra grønnsakene blir igjen i vannet, derfor er dette en billig måte å tilføre smoothien ekstra næring. Denne gangen brukte jeg kraften fra rødbeter, siden det var tema på utfordringen. Oppskrift under bildet.

img_4962

Du trenger:

Dette gjør du: 

Putt alle ingrediensene i blenderen og blend til det blir smooth. Server med din favoritt topping, jeg brukte ristede solsikkefrø, kiwibær og frisk basilikum. Tips: Vil du ha en litt friskere og mer spicy smak kan du tilsette litt fersk ingefær.

img_4957

Helsefreaken:

Denne oppskriften er raw, glutenfri, vegetar, halal, alkoholfri, nøttefri, soyafri, koffeinfri, uten gjær og raffinert sukker. Allergener: Melk og eple. Vil du lage en vegansk, melkefri paleo versjon kan du kunne ut rømmen og evt bruke et vegansk proteinpulver (jeg kan bestille til deg fra forever living hvis du vil, send meg en mail på ge.greta@gmail.com). Dersom du vil lage en lavkarbo versjon kan du kutte ut eplejuicen og evt tilsette litt sukkerfri saft.
Beter er rike på vitamin A, spesielt betakaroten som er den antioksidanten som gir kraftige farger til grønnsaker. Det stimulerer også kroppens dannelse av fargepigmenter, i tilegg til å forebygge soleksem, aldring av huden og mange andre mer alvorlige sykdommer. Beter er også rike på fiber, folat, vitamin C, kalsium, natrium, kalium, magnesium og fosfor. Som om ikke dette var nok inneholder beter noe omega 3, noe jern, noe jod og noe protein. Men, det stopper ikke der. Grunnet sitt høye innhold av nitrater kan beter hjelpe kroppen til å stabilisere blodtrykket. Beter inneholder også flavonider som kan forebygge kreft. Beter reduserer syreproduksjonen som bedrer leverens funksjon. Inntak av beter vil derfor hjelpe til å rense leveren for tungmetalle og bidra til en sunnere fordøyelse. Basilikum er rik på klorofyll som renser blodet, den har også blodsukkerstabiliserende egenskaper og kan senke kolesterolet, beskytte leveren, forebygge kreft og styrke immunforsvaret. Basilikum er også antikakteriell. Spirer er levende mat og inneholder enzymer som er komplekse proteiner, lett tilgjengelige vitaminer og mineraler. Kroppen vår er avhengig av enzymer til alle prosesser i kroppen, men får sjelden nok av det. Solsikkefrø er rike på vitamin E, sink og selen som alle beskytter huden og forebygger dannelsen av nye rynker. Spinat er rik på proteiner, folat, jern og fiber. Rømmen bidrar med proteiner, kalsium, kalium, magnesium, jod og probiotika. Ricebran er rik på vitamin B, proteinpulver bidrar til en riktig sammensetning av aminosyrer i måltidet, noe som er ekstra viktig hvis man er veganer eller vegetarianer. Gurkemeie forebygger og demper betennelser i kroppen. Kokosolje er rik på vitamin E og bidrar til å stabilisere blodsukkeret og senke kolesterolet.

img_4960

Fattigmann:

Aroniabær kan plukkes i naturen og er derfor helt gratis. Du kan bruke brennesle i stedet for spinat, dette er også helt gratis. Du kan også finne veldig billig spinat i frossen-disken på butikken. Bonus: Frosne grønnsaker har lang holdbarhet! Grønnsakskraft er også helt gratis, fordi det er noe du egentlig ville kastet. Bruk det du har i hus, yoghurt, kesam eller cottage cheese fungerer like bra som rømme her. Spirer kan du enkelt lage selv (oppskrift kommer), men de er ofte på dato-var-tilbud på butikken. Kokosolje, basilikum og gurkemeie kan du kjøpe billig på innvandrerbutikken.

Mer beter? Det er kommet flere bidrag i oppskriftsutfordringen. Mynordickitchen.no har laget roasted beets, goat cheese & blackberries og eneståendemat.no har laget terte med rødbet og søtpotet. Linker til de andre bidragene finner du i mitt inlegg Bete-caprese.

Ps. Er du på instagram? Følg meg gjerne der på _Greta_G og sjekk gjerne ut hashtaggen #oppskriftutfordringen for flere fristende bete-oppskrifter!

5 thoughts on “Rawfood: Nordisk smoothie med grønnsaker og basilikum

  1. […] Bornanza har laget Rødbeteburger med dill på toppen -Greta-G har laget Lavkarbo bete caprese, Nordisk smoothie med grønnsaker og basilikum, Fårikål med beter og Coleslaw med rødbeter -Mat på bordet har laget Ovnsbakte betechips […]

Comments are closed.