Lavkarbo: Tiramisu-krem


På tampen av søndagen kommer oppskrift på en enkel søndagsdessert helt uten karbohydrater.
Dere som følger bloggen min vet at jeg ikke er glad i kompliserte oppskrifter som innbærer baking. Derfor ble det tiramisu-krem inspirert av tradisjonell tiramisu. Det er jo kremen som er best!

IMG_3986Jeg serverte min tiramisu-krem i en cappuchino-kopp med tradisjonell kakaostrø på toppen. Koppen er fra Figgjo, men DENNE fra alessi er også veldig fin.

Du trenger:

  • 1 dl mascarpone
  • 0,5 dl kremfløte
  • 1-2 ss sukrinmelis eller fibersirup gold
  • 1-2 ss pulverkaffe
  • 0,5 ts rå vanilje (kan sløyfes)
  • kakaopulver til pynt

Dette gjør du:

Bruk en håndmixer til å piske mascarponen og kremfløten stiv. Tilsett sukrinmelis, vanilje og pulverkaffe, litt og litt, her må du smake deg fram til hvor søtt du vil ha det og hvor sterk kaffesmak du vil ha. Anrett i små cappuchinokopper eller små serveringsskåler og dryss med kakao på toppen. Spis med en gang eller set kaldt og nyt senere. Denne oppskriften gir 1-2 porsjoner.

Helsefreaken:

Denne oppskriften er lavkarbo, glutenfri, soyafri, nøttefri og alkoholfri. Allergener: Melk og koffein. Dersom du vil lage en vegansk melkefri versjon kan du bruke kokoskrem i stedet for mascarpone og fløte, oppskriften finner du HER. Vil du lage en koffeinfri versjon kan du bruke koffeinfri pulverkaffe, eller kornkaffe fra helsekosten, men den inneholder gluten og karbohydrater!
Du får i deg kalsium, proteiner og blodsukkerstabiliserende fett fra mascarponen og fløten, samt antioksidanter fra kaffen og magnesium fra kakaoen.

Fattigmann:

I stedet for sukrinmelis og rå vanilje kan du bruke vaniljesukker, men husk at da blir det en versjon med litt høyere karboinnhold. Jeg tar alltid med meg pulverkaffen jeg får når jeg bor på hotel, fordi jeg er super gjerrigknark.

Mer mascapone? Sjekk ut min lavkarbo 17. Mai-dessert som kan spises året rundt!

Ps. Er du på instagram? Følg meg gjerne der for matbilder, kaffe og hverdagsøyeblikk _Greta_G

Greta-G-logo-rosa