Lavkarbo: Tacosalat


Middag trenger ikke være så vanskelig. Ikke når det sol og ikke engang når man spiser glutenfri lavkarbo og prøver å inkludere rå grønnsaker i kostholdet hver dag. I dag ble det taco-salat.

IMG_0007

 

Du trnger:

  • Basic salat, for eksempel DENNE
  • Kjøttdeig
  • Tacokrydder
  • Tacosaus, oppskriften finner du HER
  • Rømme
  • Ost
  • Jalapenos

Dette gjør du. Lag salaten, oppskriften finner du HER, stek kjøttdeig og tacokrydder på vanlig måte, servér med revet ost, tacosaus (for eksempel DENNE) og rømme. Tips: Du kan bruke avocado, bønner og mais hvis du liker det.

IMG_0024

Helsefreaken:

Denne oppskriften er delvis raw, lavkarbo og glutenfri. Salatblader er rike på fiber, vann, vitamin A, folat, kalsium og kalium. Paprika er rik på fiber, vitamin A og vitamin C, agurk er rik på fiber, kalsium, kalium, magnesium og vitamin A, løk er rik på folat, kalsium, kalium og fosfor. Du får i deg proteiner fra kjøttdeigen, osten og rømmen. Himalayasalt inneholder masse mineraler og sporstoffer som kroppen trenger. Avocado er rik på vitamin E. Oregano hjelper mot magesmerter, hoste, forkjølelse. Timian er rik på mangan, kalium og vitamin-K og beskytter kroppen mot bakterier. Pepper hjelper fordøyelsessystemet. Gurkemeie er betennelsesdempende, det virker også forebyggende.

IMG_0008

Fattigmann:

Grønnsaker er billigere enn kjøtt. Ekstra billige blir de hvis du kjøper de på en invanderbutikk. Bruk masse grønnsaker på tacoen og bytt ut kjøtt med bønner. I lengden lønner det seg å lage store porsjoner med krydder og tacosaus selv, men har du ikke råd til ingrediensene akkurat i dag (vi er jo i slutten av årets blakkeste måned), finnes det mange billige taco-kitt i butikken.

Restekjærlighet:

Har du rester? Lag saladjars og ta med deg på jobb eller skole!

IMG_1464

Mer taco? Sjekk ut mine 7 tips til en sunnere fredagstaco og min DIY tacosaus!

Greta-G-logo-gronn-01