Lavkarbo: Ovnsbakte reddiker


Jeg elsker reddik. Den er kjempegod i salater eller sammen med andre grønnsaker og dipp. Jeg har lenge tenkt til å dele min oppskrift på ovnsbakte reddiker med dere. Planen var å skrive noe ala «visste du at reddik også er god å varmebehandle?» men hun dama fra Bama-reklamen har brukt opp det nå. Oppskriften får dere likevel.

IMG_4276

Du trenger:

  • 1 bunt økologiske reddikker
  • olivenolje
  • himalayasalt
  • krydder etter smak, jeg brukte pepper
  • hvitløk, kan sløyfes

Dette gjør du:

Sett ovnen på 200 grader. Kutt reddikkene i halve eller kvarte biter, avhengig av hvor små de er. Hvis de er veldig små kan de være hele også. Legg de i en ildfast form og dryss på med olivenolje, ca 1 ss. Nå må reddikken få en sjapp masasje sånn at olja er jevnt fordelt. Krydre med salt pepper og evt andre krydder du måtte ønske. Tips: Som du ser på bildet får reddikken en veldig fin sart rosafage når den bakes, derfor er det fint å ikke bruke så fargerike krydder i denne oppskriften. (Du har kanskje lagt merke til at jeg bruker gurkemeie i nesten alt jeg lager? Dette er et av unntakene.) Hvitløksfedd legges hele og uskrelte sammen med reddiken, de blir myke og søte når de bakes i ovnen. Bakes i 20-30 minutter. Denne oppskriften gir ca 2 porsjoner og passer fint som tilbehør til alt fra kjøtt og fisk til kylling og pølse. Tips 2: Skal du bruke dette som tilbehør til fisk? Bruk fersk dill og sitronskall som krydder. Tips 3: Skal du bruke dette som tilbehør til lammekjøtt? Bruk rosmarin som krydder. Tips 4: Skal du nruke dette som tilbehør til svinekjøtt? Krydre med salvie. Har du ikke ildfast form? Nå har du en perfekt unskyldning til å kjøpe DENNE fine med mumitroll på!

IMG_4275

Jeg serverte mine ovnsbakte reddikker med hvitløkspølser, chilipølser, coleslaw (oppskriften min kommer en annen gang, de som har smakt den spør alltid, så det er bare å glede seg!) og grønn salat.

Helsefreaken:

Denne oppskriften er vegansk, glutenfri, lavkrbo, paleo, nøttefri, soyafri og selvsagt alkoholfri.
Du får i deg omega 9 fra olivenoljen, masse mineraler og sporstoffer fra himalayasaltet, og fra stjerna i denne oppskriften som bare inneholder 16 kalorier og 2,5 gram karbohydrat per 100 gram får du i deg folat, vitamin C, kalsium, kalium og magnesium.

Fattigmann:

Lag denne oppskriften når reddik er i sesong, da er de billige. Du kan bruke reddik som ikke er økologisk selvsagt. Bruk den olja du har i hus, rapsolje fungerer bra her. Du kan også bruke smør hvis du har. Du kan bruke vanlig salt i stedet for himalayasalt, men du får kjøpt billig himalayasalt på innvanrerbutikk hvis du har tilgang til det.

Restekjærlighet:

Hvis du har rester av denne, la reddiken ligge i den ildfaste forma, fyll forma med den proteinkilden du serverte sammen med reddikene, det være seg kylling, laks eller pølser, uansett må du kutte det i mindre biter. Dekk alt med tomatsaus og topp det hele med revet ost. Nå har du en deilig grateng du kan slenge i ovnen neste dag og ha til middag.

Mer lavkarbo? Sjekk ut lavkarbo hamburger og lavkarbo vafler! Mer tilbehør? Sjekk ut pastinakk-fries!

PS. Jeg heter _Greta_G på Instagram og Greta_Gangsta på Snapchat.

 

2 thoughts on “Lavkarbo: Ovnsbakte reddiker

Comments are closed.