Hvordan ta sunne valg i førjulstiden? Mine beste tips


Good første desember, dere! Desember er en måned med masse kos og masse fristelser. Siden du leser denne bloggen akkurat nå, regner jeg med at du er opptatt av sunnhet og helse. Jeg syns det er viktig å kose seg. Ikke bare i desember, men hver dag hele året. Men, det er lurt å være bevisst på de valgene man tar sånn at ikke kosen går ut over helsa. I dette inlegget får du 5 enkle grep til en litt sunnere førjulstid. Jeg mener ikke at du må følge mine råd slavisk, men oppfordrer alle til å tenke gjennom valgene vi tar, også i desember hvor mange (inkludert meg selv) har en tendens til å tenke «det er jo snart jul, kjør på!»

1. Bytt ut julebrusen med sukkerfri julebrus

Hvem elsker julebrus? Hvertfall jeg. Alle ve at vann er den bese tørstedrikken, men dere trodde vel ikke jeg skulle skrive «bytt ut julebrusen med vann»? Som sagt, det er lov å kose seg i førjulstiden, det gjelder bare å ta litt bedre valg. Julebrusen er en av de tingene folk unner seg hver dag, ofte helt fra november. Men er du klar over at en liten flaske julebrus (500 ml) inneholder 56 gram karbohydrater? Det er mer enn dagsinntaket til de som går på strikt lavkarbo! Sukkerfri julebrus er helt uten karbohydrater. Det er selvsagt ikke helsekost, da. Enkelte av dere prøver å unngå apartam, dere får heller drikke vann.

sukkerfri julebrus

Sukkerfri julebrus

2. Velg mandarin framfor pepperkaker

Pepperkaker og mandariner er standard servering i desember. På arbeidsplasser, offentlige kontorer, juleavslutninger osv osv. Er du klar over at en standard porsjon med pepperkaker (5 stykker) inneholder 20 gram karbohydrater og 112 kalorier? Også har vi sånne som meg som aldri greier å stoppe når jeg først har spist én og ender opp med 3-4 standard porsjoner og da er vi oppe i 80 gram karbohydrat og 450 kalorier! Ikke blir man mett heller. En mandarin derimot inneholder knappe 6,4 gram karbohydrat, hvorav 6,4 gram av dette er fiber og 31 kalorier. Mandariner er også rik på væske. Både fiber og væske metter godt og sansynligheten for at du overspiser er mye mindre. Som om ikke det var nok er mandariner rike på vitamin A, folat, vitamin C, kalsium, kalium, magnesium og fosfor.

mandariner

Mandariner

3. Julenøtter er den sunneste førjulssnacksen

De er så koselig å ha skåler med snacks stående på bordet i førjulstiden. Men, det er fort gjort å spise noe kun fordi det står tilgjengelig og ikke fordi man faktisk har lyst på det eller er sulten. Har du en skål med marsipan eller sjokolade stående framme er sansynligheten stor for at du spiser en bit marsipan i løpet av dagen. En standars porsjon marsipan (50 gram) inneholder 20 gram karbohydrater og 200 kalorier og en standard porsjon sjokolade (20 gram) inneholder 12 gram karbohydrat og 107 kalorier. Julenøtter er ikke kalorifattige, men fordi man faktisk må gjøre en innsats med å få av skallet på hver nøtt spiser man saktere og gir kroppen sjansen til å kjenne etter om den faktisk er mett. Nøtter inneholder ikke sukker, men mange gode fettsyrer, proteiner, fiber, viaminer (B og E) og mineraler som kroppen trenger.

Julenøtter

Julenøtter

4. Ta gode valg på julebufféen

Mange arbeidsplasser har julebuffét i forbindelse med julebord og julelunch med de ansatte. Når man sår foran en buffét kan det være en ufordring å begrense seg, men her kommer en liten huskeregel. Tenk «mett på fett» når du skal forsyne deg. På denne måten får du i deg de gode proteinene og de sunne fettsyrene først, blir mett fortere og slipper å overspise tomme karbohydrater. Eksempel på matretter som metter godt og ikke påvirker blodsukkeret er ribbe, pinnekjøtt, julepølse, sjy, fenalår, skinke, skinkestek, eggerøre, laks, stekte grønnsaker, rå grønnsaker og salat. Eksempel på mat du bør styre unna er brød, poteter, risengrynsgrøt og (dessverre) dessert. Dersom det blir servert alkohol er et annet tips å velge akevitt i sedet for juleøl. En halv liter juleøl inneholder 17,5 karbohydrater og 240 kalorier, mens et glass akevitt (40 ml) inneholder ingen karbohydrater og kun 100 kalorier.

Ribbe, julepølse, surkål og grønnsaker.

Ribbe, julepølse, lit surkål, stekte grønnsaker og masse sjysaus!

5. Gjør fysiske førjulsaktiviteer

Det siste tipset mitt handler ikke om hva vi putter i munnen vår, for en gangs skyld. Sett på skritttelleren når du handler julegaver. Dra ut i skogen med familien og hugg ditt eget julere (med tillatelse selvsagt), ta med familie eller venner på skøyter, bygg en snømann i bakgården eller bare gå en tur hver dag. Det er hverdagsaktiviteten som gjør utslag!

fysiske førjulsaktiviteter

Her er mine søte kolleger på skøyter

Flere juletips? Sjekk ut 5 spiselige julegaver du kan lage selv, julegavetips til mamma, julegavetips til venninner, lavkarbo kransekakestenger, sukkerfrie havreflarn og bounty!

Ps. Jeg blir glad hvis du deler disse tipsene med noen du er glad i, spre de sunne budskap!

3 thoughts on “Hvordan ta sunne valg i førjulstiden? Mine beste tips

Comments are closed.