Få dine 5 om dagen med kun to ingredienser!


God onsdag, dere! Dere som har fulgt meg en stund vet at ferdigmat ikke er helt min greie. Det vil si, det hender jeg spiser det, men det er skjeldent jeg anbefaler det videre! De flese ferdigretter er fulle av konserveringsmiddel, transfett, salt, gjær og verst av alt sukker. Så, når man først finner ferdigmat som faktisk er sunn, ja da er det lov til å juble. Det er jo ikke hver dag man har lyst eller tid til å stå på kjøkkenet i timesvis. Jeg har testa Middle Earth Organics Italienske tomatsaus med aubergin fra Supervital.no og den smaker helt fantastisk! I tillegg er ingredienslisten kort og ren og selvsagt økologisk. Perfekt å ha i skapet til de dagene man er litt lat. Så slipper man å gå på en takeaway-smell. Inneholder sponsede produkter og adlink

Få dine 5 om dagen med kun to ingredienser

Sånn ser den ut, du får den i helsekosten og på Supervital.no

Middle Earth Orgnics Italienske tomatsaus med aubergin inneholder kun tomater, aubergin, olivenolje, gulrot, løk selleri og havsalt. Den er ikke pakket i noe form for plast og all produskjon foregår på gården i Nord-Italia der ingrediensene er dyrket. Det vil si at det ikke er noe ekstra transport eller mellomlagring av produktet. Fantastisk, ikkesant? Og man trenger ikke engang å koke sausen, bare varm den opp forsiktig i en gryte!

Få dine 5 om dagen med kun 2 ingredienser

Jeg lagde min pastasaus med squashnudler, oppskriften finner du under bildet.

Du trenger:

  • 1 stor eller 2 små squash
  • 1/2 ts himalayasalt
  • kokende vann
Få dine 5 om dagen med kun 2 ingredienser

Sånn ser squashnudlene ut rå

Dette gjør du:

Bruk en gulrotskreller til å lage tynne bånd av squashen. Ikke bruk kjernen / frøene, da blir konsistensen porøs og smaken bitter. Du kan velge om du vil servere nudlene rå med varm saus eller om du vil koke de. Dersom du velger sistnevnte må du koke opp vann, tilsette 1/2 ts himalayasalt og deretter squashnudlene. De trenger ikke mer enn 5 minutter i vannet!

Sil av kokevannet (dette kan du ta vare på og bruke i suppe, saus eller drikke som et basedannende tilskudd) og server med sausen.

Denne retten er vegansk, men du må gjerne lage den med ost, kjøttdeig eller pølser om du ønsker.

Tips: Dersom du ønsker ekstra fancy squashnudler kan du bruke en spiralizer når du lager de. Jeg har ikke det og øver meg litt på å ikke være så perfekt hele tiden!

Få dine 5 om dagen med kun 2 ingredienser

Sånn ser nudlene ut kokt, fargen blir litt kraftigere.

Helsefreaken:

Denne oppskriften er økologisk, glutenfri, vegansk, halal, alkoholfri, nøttefri, paleo, koffeinfri, soyafri, lavkarbo og uten gjær. Den kan enkelt lages raw og kan enkelt gjøres mer proteinrik. Allergener: Tomat, aubergin, gulrot, selleri.

Squah, tomat, aubergin, gulrot og selleri inneholder vitamin A, folat, vitamin C, kalium, kalsium og magnesium. Løk er rik på svovel som er bra for fordøyelsen. Himalayasalt er rikt på mieraler og sporstoffer og olivenolje er rik på omega 9.

Få dine 5 om dagen med kun 2 ingredienser

Apropos uperfekt, dere! Sånn ser den ferdige retten ut, ikke så fotogen.

Fattigmann:

Brukt den pastaen og det saltet du har i hus, eller kjøp billig squash og billig himalayasalt på innvandrerbutikken, men denne sausen er absolutt verdt pengene.

Mer jukseoppskrifter? Sjekk ut sweet and sour på 123, bakt ziti, yoghurt-is, sukkerfri milkshake, pink lemonadevannmelonjuice, smoothie-is, brødvafler, lavkarbo hamburger og kake uten gluten og melk!

Ps. Jeg har blitt nominert til Sunnere Liv Blogger Awards og blir kjempeglad for din stemme! Du kan stemme hver dag HER fram til 28. April! <3