DIY: Hasselnøttmelk


Her kommer en enkel oppskrift på hjemmelaget hasselnøttmelk. Denne er vegansk, glutenfri, økologisk, lavkarbo, rå og uten raffinert sukker!

Dette trenger du:

IMG_1263

  • 2 dl økologiske rå hasselnøtter
  • 2 ss økologisk rå lønnesirup
  • 1 ts rå vanilje
  • 6 dl vann

Dette gjør du:

Blend hasselnøtter og vann på høy styrke i ca 1 minutt til nøttene er finmalt i vannet. Sil massen gjennom et klede. Skyll blenderen og hell den silte melka tilbake i blederen. Tilsett sirupen og vaniljen og blend i 30 sekunder. Oppbevares i kjøleskap og holder seg i ca 4 dager.

Denne kan brukes i stedet for melk i desserter, på musli, i kakao og i kaffe. Eller bare drikkes som den er, som på bildet.

IMG_1266

Sugerørene er laget av nedbrytbart papir som er mye mer miljøvennlig enn vanlige sugerør. Kan kjøpes HER

Helsefreaken:

Fordelen med å lage nøttemelk selv er at du vet akkurat hva den inneholder. Ingen konserveringsmidler, ingen tilsetningsstoffer. Dersom du går på ekstrem lavkarbo kan du kutte ut lønnesirupen og heller bruke sukrin. Hasselnøtter inneholder en god del umettet fett og er rik på vitamin E, som er bra for huden og sexlysten, samt vitamin B, tiamin, magnesium, kalium, kalsium og fosfor. Lønnesirup inneholder en del mangan og sink, som også er bra for huden i tilegg til at de styrker immunforsvaret. Mangan hjelper også andre vitaminer å gjøre jobben sin. Sink hjelper insulinet til å fungere bedre. Vanilje er rik på mineraler og virker også bra på sexlysten. Dette er bare NOEN av helsefordelene med denne hasselnøttmelka.
Allergier: Nøtter

Fattigmann:

Du kan bruke u-økologiske ingredienser hvis du ikke har råd til økologiske. Du kan også bruke vaniljesukker i stedet for lønnesirup og rå vanilje.

enkelt, ikkesant?

/Greta-G

 

2 thoughts on “DIY: Hasselnøttmelk

Comments are closed.