DIY: Grønn Sweet Chilisaus


Her kommer månedens DIY: Jeg har laget Sweet Chilisaus fra bunnen! Å lage ting fra bunnen er en fin måte å få full kontroll på hva man spiser. Denne oppskriften er ikke den aller sunneste, fordi jeg ville lage mye og med lang holdbarhet. Men, selv om den inneholder sukker er jeg ganske sikkerpå at det ikke er like mye som den man kjøper i butikken. Dessuten: Chilisaus er ikke HOVEDingrediensen i et måltid, så det er begrenset hvor mye karbohydrater man får i seg av en liten dæsj ved siden av maten.

IMG_0011

Du trenger:

  • Grønn Chili, 4-11 stk avhengig av hvor sterk du vil ha den
  • Vårløk, 8 stk
  • Hvitt sukker, 4 dl
  • Vann, 5 dl
  • Hvit eddik, 1 dl
  • Himalayasalt, 2 ts
  • Maizenna, 3-4 ss

Dette gjør du:

Kutt opp chilli og løk. Ha vann, sukker, eddik, salt, chili og løk i en gryte og kok opp. La det småkoke et par minutter. Bruk en stavmixer og kjør alt til en jevn masse. Rør ut maizennaen i ca 10 ss kaldt vann og tilsett dette mens det koker. La koke til sausen tykner. Tips: Du kan fjerne frøene fra chilien hvis du vil ha en mildere saus.

Så til selve konserveringa; Jeg bruker tomme resirkulerte flasker til å oppbevare sausen i, men hvis du ikke har det er DENNE flaska fin og praktisk. Vask flaskene godt, varm de i ovnen på 100 grader i 10 minutter. Vask lokkene med en klut dyppet i eddik. Fyll flaskene helt opp mens de er varme, vask med eddik-klut rundt kanten av glasset og skru lokket på hardt. Nå har du et ferdig produkt som holder seg i en evighet i romtemperatur! Tips: Vil du bare lage en liten porsjon til å oppbevare i kjøleskapet kan du halvere oppskriften.

IMG_0012

Helsefreaken:

Denne oppskriften er vegansk, glutenfri, nøttefri, soyafri og alkoholfri. Den kan lett lages sukkerfri og lavkarbo ved å bytte ut sukker med sukrin og maizenna med Johannesbrødkjernemel. Men, den sukkerfrie versjonen har ofte kortere holdbarhet og må oppbevares i kjøleskap! Vil du tilsette ekstra næring, bruk kjøttkraft i stedet for vann, oppskriften finner du HER. Du kan også tilsette gurkemeie for betennelsesdempende effekt, samt bruke økologiske ingredienser.
Chili er rik på vitamin C, vitamin A, folat, Kalium, kalsium, megnesium og fosfor. Chili er bra for forbrenningen, løk forebygger diabetes type 2, hjerte og karsykdommer, senker blodtrykket og virker bakteriedempende. Himalayasalt inneholder masse mineraler og sporstoffer som kroppen trenger. Hvit eddik hjelper kroppen i opptaket av viktige mineraler.

Fattigmann:

Dette er en fin måte å bruke opp chilier du har i kjøleskapet som begynner å bli litt gamle. Det samme gjelder løk. Du kan selvsagt bruke røde chili hvis du har, og selvsagt hvilken som helst type løk. I stedet for himalayasalt kan du bruke vanlig salt. Du kan også bruke ferdig syltede jalapenos hvis du har det i hus, da trenger du ikke eddik og salt, men bruker jalapeno-laken sammen med sukker.

IMG_0013

Restekjærlighet:

Denne sausen holder seg lenge i romtemperatur etter den er konservert. Etter åpning holder den selg lenge i kjøleskap. Når du er ferdig å lage sausen kan du bruke det som er igjen i gryta som base til en curry. Tilsett kokosmelk, soyasaus og kok opp før du tilsetter dine favorittingredienser.

Mer DIY? Sjekk ut DIY tacosaus!

Greta-G-logo-gronn-01