7 tips til en sunnere fredagstaco


Det er fredag, så jeg føler for å skrive om taco. Men, med noen få justeringer kan du spise taco hver dag, ikke bare på fredager. Her er mine 7 tips til en sunnere taco

1) Bytt ut lefser og tacoskjell med salatblad. Da kutter du masse karbohydrater og gluten, samtidgig som du får i deg fiber, mineraler, vitaminer og klorofyll. Du kan bruke alt fra isbergsalat og hjertesalat til romanosalat og kinakål. Bonus: Du blir ikke like fort mett og kan derfor spise flere tacos!

IMG_2581

2) Lag krydderet selv. Da slipper du å få i deg så mye raffinert salt og evt skjulte karbohydrater. Bonus: Hjemmelaget krydder er mye drøyere i bruk og holder seg lenge, du sparer derfor mye penger på å lage det selv. Min oppskrift på hjemmelaget tacokrydder finner du HER

taco

3) Velg økologiske råvarer. Økologiske råvarer koster litt mer, men de er helt frie for sprøytemidler. Nå får du alt fra ost og rømme til mais, tacosaus, kjøtt, bønner og grønnsaker i økologiske utgaver i de fleste butikker. Bonus: Økologisk jordbruk er snillere mot kloden vår!

øko

4) Kutt ned på maisen. Hvis du er som meg, så kan du ikke ha taco uten mais. Men, mais er ikke verdens sunneste grønnsak, da den inneholder 15 gram karbohydrat pr 100 gram. Bonus: Mais er rik på kalium og natrium. Den inneholder også noe folat, betakaroten, fiber og protein.

mais

5) Tilsett supermat. Dette høres kanskje litt rart ut, hvis du forbinder supermat med alger og gress, men supermat er så mye mer. Lag en guacamole med avocado, lime, pepper og hvitløk, men bytt ut salt med himalayasalt, samt tilsett litt aloevera og litt linfrøoje. I tillegg kan du toppe tacoen med spirer. Bonus: Du slipper å ta vitaminer den dagen.

alfalfa-sprouts

6) Lag tacosaus selv. Det er litt ekstra jobb, men du slipper tilsatt sukker og har full kontroll over ingrediensene. Du kan lage en raw versjon hvis du vil ha den ekstra næringsrik, eller du kan koke opp en stor porsjon og putte på glass. Bonus: Det smaker mye bedre enn den du kjøper i butikken og glassene er fine å gi i gave! Si fra hvis dere vil ha en oppskrift på tacosaus, da.

tacosaus

7) Bruk friske urter. Urter som passer bra til taco er koriander og bladpersille. Koriander  og persille er rik på vitamin A og C, Kalsium, kalium og Folat. De inneholder ogå noe protein og jern. Du kan også bruke fersk chilli som får i gang fordøyelsen. Bonus: Det smaker som på restaurant!

Petersilie

Fattigmann:

Grønnsaker er billigere enn kjøtt. Ekstra billige blir de hvis du kjøper de på en invanderbutikk. Bruk masse grønnsaker på tacoen og bytt ut kjøtt med bønner. I lengden lønner det seg å lage store porsjoner med krydder og tacosaus selv, men har du ikke råd til ingrediensene akkurat i dag (vi er jo i slutten av årets blakkeste måned), finnes det mange billige taco-kitt i butikken.

Restekjærlighet:

Hvis du mot all formodning har tacorester kan du lage en tacosalat. Tacosalat er perfekt å ta med seg på jobb eller skole, det er proteinrikt og uten karbohydrater.

IMG_1464

 

Hva er din favoritt på taco?

Greta-G-logo-rosa