5 mellommåltider du kan spise på lavkarbo


Selv om mellommåltider ikke skal være nødvendig på lavkarbo kommer det ofte dager der jeg trenger noe mellom lunch og middag. Jeg spiser lunch i 11-tiden og middag  rundt 18-19. Det blir alt for lenge for meg å gå uten mat. Uten sunne alternativer for hånd er det lett å gå på en smell. Det må da være flere enn meg som har det sånn?

  1. Lav GI frukt. Frukt er ikke det man forbinder med lavkarbo, men det er faktisk forskjell på frukt. Noen frukter inneholder mindre sukker og mer fiber, disser er helt innanfor som mellommåltid. Eksempel på frukt du kan spise er alle typer melon, pasjonsfrukt, papaya og dragerfrukt. Bonus: Alle disse fruktene er rike på mineraler og vitaminer. NB: Dette tipset gjelder ikke for personer med diabetes!

    IMG_0233

  2. Bær med kesam. Udødelig klassiker hos meg. Får aldri nok. Bonus: Bær er ekstremt rike på antioksidanter og kesam er rik på protein, kalsium, kalium, magnesium og jod.

    IMG_2471

  3. Suppe. Altså, her er det bare å lage opp masse suppe i forveien så du kan varme opp når det trengs. Hva med min paleo tomatsuppe eller blomkålsuppe med bacon? Yum! Bonus: Når vi spiser suppe får fordøyelsen en liten pause fra all tygginga, dette kan gjøre underverker for en sliten tarm. Det samme gjelder smoothies.

    img_1450

     

  4. Ost og skine-ruller. Dette er et veldig vanlig mellommåltid på lavkarbo, men jeg måtte jo ta det med. Du kan bruke hvilken skinke du vil og hvilken ost du vil. Jeg liker spekeskinke med snøfrisk og avocado, kalkunskinke med hvitost og paprika eller salami og brie. På bildet ser du babybelle, strandaskinke og ulike grønnsaker. Bonus: Dette er et praktisk mellommåltid hvis du er på farta og må kjøpe noe i matbutikken!

    IMG_0938

     

  5. Salat-wraps. Du kan fylle salat-wraps med det meste. Tunfiskrøre, kyllingsalat, tacorester, eggesalat, coleslaw,majones, tomat, bacon, osv. Salat er rik på fiber, mineraler og klorofyll. Bonus: Helt glutenfritt!img_4785

Flere lignende tips? Les 5 frokoster du kan spise på lavkarbo, 5 snacks du kan unne deg på lavkarbo og 7 tips til en sunnere fredagstaco!

Ps. Er du på instagram? Følg meg gjerne der på @_Greta_G

One thought on “5 mellommåltider du kan spise på lavkarbo

Comments are closed.